Dodatki mieszkaniowe

Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.
Pomoc ta przysługuje w przypadkach określonych przepisami.Kryteria uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego:
Tytuł prawny do lokalu
Dodatek mieszkaniowy może być przyznany:

  • najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
  • innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
  • osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny.

Kryterium dochodowe na osobę w rodzinie.
Dodatek przysługuje osobom, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego uzyskany w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury
w gospodarstwie jednoosobowym, tj. 2100 zł i 125% tej kwoty
w gospodarstwie wieloosobowym, tj. 1500 zł, obowiązującej w dniu złożenia wniosku. Jeżeli dochód jest nieco wyższy, nie zamyka to możliwości otrzymania dodatku – jeśli bowiem kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.

Uwaga: Od dnia 01.03.2020 r . wysokość najniższej emerytury wynosi 1200 zł.

Odpowiednia powierzchnia użytkowa lokalu.
Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż:

  • 30% albo
  • 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni
    w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.
    W przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:
    1) 35m² – dla 1 osoby
    2) 40m² – dla 2 osób
    3) 45m² – dla 3 osób
    4) 55m² – dla 4 osób
    5) 65m² – dla 5 osób
    6) 70m² – dla 6 osób
    W razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5m².

Wymagana normatywna powierzchnia użytkowa zostaje podwyższona o 15m², jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju (wymagane orzeczenie o niepełnosprawności i stosowne zaświadczenie lekarskie ).
Nie przyznaje się dodatku mieszkaniowego, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury w dniu wydania decyzji ( t.j. 24 zł ).

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
  2. deklaracja o dochodach,
  3. dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał i ksero) np. wypis z księgi wieczystej lub akt notarialny, umowa najmu, umowa podnajmu, orzeczenie sądowe o prawie do lokalu, orzeczenie sądowe o prawie do lokalu socjalnego lub zamiennego ),
  4. jeżeli zajmowany lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację: centralnego ogrzewania,ciepłej wody, gazu przewodowego należy dostarczyć rachunek za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy,
  5. informacja zarządcy dotycząca technicznego wyposażenia lokalu ( nie dotyczy budynków komunalnych i spółdzielczych )
  6. dokumenty potwierdzające wysokość dochodów osób we wspólnym gospodarstwie domowym z trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, np:
  7. zaświadczenie zakładu pracy o dochodach,
  8. emerytura/renta -decyzja ZUS, zaświadczenie z ZUS lub odcinki z 3 miesięcy,
  9. alimenty, zasiłki rodzinne,
  10. uczniowie/studenci –
  11. zaświadczenie ze szkoły lub uczelni o wysokości uzyskanych stypendiów lub świadczeń z tytułu praktyk zawodowych,
  12. umowy zlecenia, umowy o dzieło,
  13. pomoc PUP- zaświadczenie o wysokości wypłaconych świadczeń lub ich braku.

Miejsce złożenia dokumentów
Pełnej informacji na temat zasad przyznawania i wypłacania dodatków mieszkaniowych, a także druki wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego można uzyskać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Żelazkowie od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30.

Termin i sposób załatwienia sprawy
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w terminie 30 dni od daty złożenia kompletu dokumentów.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
    ( t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2133 ze zm. )
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych ( Dz. U. Nr 156, poz. 1817 z poź zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Transportu,Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy
    i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu ( Dz. U. z 2013 r. poz. 589 ).